Digitalizáció az egészségügyi szakemberek és laikusok körében – penetráció, attitűdök, magatartás

Digitalizáció az egészségügyi szakemberek és laikusok körében – penetráció, attitűdök, magatartás

Kertész Balázs, Szinapszis

A magyar társadalom digitalizációja előrehaladott, kiváltképp magas a digitális tájékozódás és ügyintézés mértéke az egészségügy területén. Ez nem csoda, egyrészt a téma érzékenysége miatt is elsődlegesen névtelenül és személytelenül szeretnénk tájékozódni, másrészt ez a leggyorsabb módja az információszerzésnek.

Vizsgáljuk külön a két legfontosabb célcsoportot, kezdjük előszőr az orvosokkal. Habár a Magyarországon praktizáló orvosok átlagéletkora 56 év, mégis 99%-os az e-mail és 97%-os az Internet használata. Az összes orvos 89%-a rendelkezik okostelefonnal, 47% használ valamilyen egészségügyi (’health’ és/vagy ’medical’) applikációt. 14%-a az orvosoknak használ saját célra valamilyen hordozható okoseszközt („wearable”), és 26%-uk ajánl ilyen eszközöket a betegeiknek. Az orvosok 67%-a preferálja vagy elfogadja a digitális kommunikációs megoldásokat, szakmai információgyűjtés területén is immáron ez a leggyakrabban használt csatorna (’Dr. Google’ nem csak a betegek számára létezik). Az orvosok jelentős része kommunikál a betegeivel digitális csatornákon keresztül is, ami az EESZT bevezetésével és egyre nagyobb arányú használatával előbb-utóbb természetes lesz mindkét fél számára.

A lakossági oldalról a GEMIUS adatai alapján 6,2 millió internethasználó volt 2019 év végén Magyarországon, a penetráció növekedése természetesen már lassul, bár a 60+-os korosztályban is már meghaladta a 30%-os értéket. A használat mértéke továbbra is jelentősen nő. Az eNET szeptemberi közleménye alapján 5,2 millió internetező használ okostelefont is.

45%-a az internetezőknek látogat egészségportálokat, a lentebbi táblázat bemutatja a leglátogatottabb oldalakat és a statisztikákat, de minden piackutatásunk megerősíti, hogy az összes korosztályban az Internet az első számú egészségügyi információs csatorna:

  Valós felhasználó (RU/hó) Látogatások (visits/hó) Egészség tematika
aránya (%)
Oldalon eltöltött idő (pp:mp)
hazipatika.com 2 010 935 6 441 659 69 1:18
webbeteg.hu 1 586 643 3 845 972 100 1:46
egeszsegkalauz.hu 807 884 1 482 707 100 1:34
napidoktor.hu 397 080 657 784 92 1:37
informed.hu 279 776 421 795 100 1:09
videoklinika.hu 88 961 126 547 100 1:01

 

Végeredményben arra hívjuk fel a figyelmet, hogy mind a penetrációs és eszközellátottsági adatok, mind a digitális csatornák irányába tanúsított attitűdök kiemelkedők az egészségügy területén, az üzleti és politikai döntéshozók sokszor alábecsülik a hazai célcsoportok digitális érettségét. Mi a QCG egészségügyi tanácsadó cégcsoportban úgy látjuk, hogy a digitalizáció a legnagyobb kitörési pont a magyar egészségügy fejlesztésében, mivel ezáltal tudjuk legkönnyebben elérni, hogy a társadalom tájékozott és preventív személetű legyen, tovább a betegek együttműködését is látványosan javíthatja. Ezt támasztják alá az EESZT eddigi eredményei is.

 

Adatforrások:

  1. Orvosok: Szinapszis MedNetTrack 2019/2020, n=862fő, korra, nemre, 22 szakterületre reprezentatív mintán végzett kutatás

  2. Lakosság: DKT/GEMIUS, 2019.Q3, eNET Mobiltelefonos alapkutatás, 2019. május, N=1061 fő